En FDF-efterskole er også for KFUM-spejdere

For en KFUM-spejder fylder FDF ikke meget i hverdagen på efterskolen. Det gør til gengæld fællesskabet, oplevelserne og muligheden for at tænke sig om et ekstra år.

- Det er lidt som at være på lejr. Man er hurtigt kommet meget tæt ind på hinanden.
Det er kun en måneds tid siden Oliver Bertelsen tog turen fra hjemmet i Nørre Lyndelse på Fyn til Kongeådalens Efterskole. Men han føler sig allerede tæt på de andre, fuldstændig ligesom Johanne Rauschenberg fra Ribe.
- Det er meget det med fællesskabet, som også er i spejderverdenen, siger hun.
Både Oliver og Johanne er KFUM-spejdere, men er nu taget på en FDF-efterskole. Det betyder dog ikke noget for dem i hverdagen, altså ud over fællesskabet og mulighederne for at have friluftsliv.
- Der er højest lidt intern drilleri for sjov, siger Johanne.
De håber begge at få noget med hjem til spejderarbejdet, når de har været på efterskole.
- Men det er svært at sige lige nu, hvad det konkret er. Vi skal nok hjem først og få alt bearbejdet. Men man bliver mere selvstændig og tager mere ansvar, siger Johanne.

Altid andre at snakke med

Lige nu er det oplevelserne på efterskolen, der fylder mest, og de første uger har været gode.
- Det er sjovt at prøve noget andet end det derhjemme, og her er mange muligheder, så det er nemt at komme i snak med nogle. Man skal bare være med i fællesaktiviteterne uden for skoletiden, siger Oliver, og Johanne tilføjer:
- Man skal bare vise interesse. Så er der altid nogle at lave noget sammen med. Men man bliver nødt til at give af sig selv for at finde ud af, hvem man passer sammen med.
De er begge glade for, at Kongeådalens Efterskole er forholdsvis lille, så alle kender alle. 
- I folkeskolen skulle man holde hinanden ud fra kl. 8-15. Så kunne man være sammen med nogle andre senere. Her er vi sammen hele tiden. Det giver et bedre sammenhold. Man skal være gode venner med alle, for det skal jo bare fungere. Men man skal have lyst til at have mennesker rundt om sig hele tiden. Ellers skal man nok ikke tage på efterskole, griner Oliver.

Et ekstra år

Johanne er taget på efterskole for at få en masse oplevelser og prøve noget helt andet. Og Oliver havde brug for et ekstra år.
- Jeg regner med at blive tømrer bagefter, men jeg havde brug for et ekstra år, så jeg bliver lidt mere moden, og samtidig får et godt netværk og et lærerigt år, siger han.
Derfor var det vigtigt for ham, at Kongeådalens Efterskole har sit eget værksted. Og han er glad for, at der er så mange muligheder på efterskolen, så alle ikke er ens og vil det samme.
- Det ville være lidt for kedeligt, hvis man kun kunne en ting. Her skal man ikke binde sig til en ting. Man kan prøve alt muligt forskelligt. Nogle er klart gået efter landbrugslinjen, og nogle er her for krea, siger Johanne.
For hende handler året på Kongeådalens Efterskole om oplevelsen af at være på efterskole. 
- Det er noget helt andet end folkeskolen, og så får jeg et ekstra år til at tænke over, hvad jeg vil bagefter. Det er noget af det, jeg håber at finde ud af her, siger hun.

Det er lidt som at være på lejr. Man er hurtigt kommet meget tæt ind på hinanden.