Her bliver mennesker formet

Kenneth og Ingelise Schmidt har fire gange valgt Kongeådalens Efterskole. For dem handler det om værdier, menneskesyn og en god lærerstab.

Det er syv år siden, Kenneth og Ingelise Schmidt første gang blev forældre til en elev på Kongeådalens Efterskole. Siden har alle fire børn gået på skolen. Og de er ikke i tvivl om, hvorfor de i sin tid valgte Kongeådalens Efterskole, og bliver ved med at vende tilbage.
- Det handler om filosofi. Her er frihed under ansvar og gode værdier, siger Kenneth.
Han er selv FDFer og Ingelise har været efterskolelærer, så de havde udvalgt tre efterskoler, de undersøgte nærmere.
- Alle tre efterskoler var kristne efterskoler. Det var et must. Men her mærkede man tydeligt, at der var frihed under ansvar. Her er forventninger frem for politiovervågning. De unge kommer hjem og er ansvarsbevidste og har lært nogle rammer, hvor de fungerer, fordi der er tillid til dem, og det lever de så op til, også når de kommer hjem. I vores verden er det vigtigt, og sådan vi opdrager vores børn, siger Kenneth, og Ingelise supplerer:
- Andre steder render man som lærer og låser op konstant. Her kan man låne en nøgle, eller tage ansvaret for et rum. Samtidig er jeg 100 % tryg ved at have dem her på efterskolen. Hvis der er noget, så opdager lærerne det, og handler på det. De har øjne i nakken.
- Ja, de er hurtige til at holde møder. De tager fat i roden, og på en måde, så vi tit føler, at de faktisk løser det bedre, end vi kan derhjemme, siger Kenneth.

 

Magter både skole og oplevelser

Det er ikke kun tillid, de unge kommer hjem med, men også selvtillid.
- Alle får en form for selvtillid ved at være her. Efterskolen former de unge til selv at få en identitet. Selv forkyndelsen er ikke påtvingende, men opbyggende, så de unge finder ud af, hvad de tror eller ikke gør. De unge får lov til selv at tage en beslutning, siger Kenneth.
For ham er det vigtigt, at skolen bygger på det fundament og værdigrundlag om mødet med evangeliet, han kender fra FDF.
- Det er magtpåliggende for os, men også vigtigt, at man ikke sætter en klokke ned over hovedet på de unge, siger han.
Samtidig giver baggrunden i FDF også praktiske fordele.
- Her er det okay for hele lærerstaben at tage på telttur. På de efterskoler, hvor jeg har arbejder, var det aldrig gået at tage på telttur med 80. Der havde været panik over planlægningen og protester. Her kan det lade sig gøre uden problemer, siger Ingelise, og uddyber: 
- Mange andre steder er der meget struktur og meget skolearbejde. Her når de at gøre de unge klar til gymnasiet, eller hvad de nu skal bagefter, selv om de også når så mange anderledes ting, tager på telttur, har linjeuger og mange fællesaftener. De tager det alvorligt, at vi sender vores børn på efterskole. Her er det at forme et menneske ikke kun at gøre dem klar til gymnasiet eller hvad de nu skal, men også at gøre dem klar til livet.

Lige meget hvilken situation, der opstår, så kan lærerstaben tackle den. De forstår virkelig at rumme alle slags mennesker. 

Efterskole er et godt valg

For Kenneth og Ingelise er der ingen tvivl om, at forældre skal lade deres børn tage på efterskole.
- Lige meget hvilken situation, der opstår, så kan lærerstaben tackle den. De forstår virkelig at rumme alle slags mennesker. Alle vores børn har formået at finde en i lærerstab, de har tillid til, selv om børnene er meget forskellige. Lærerstaben er meget bred, og det er fantastisk. De er fantastisk gode forældre de der lærere, smiler Ingelise, der flere gange har oplevet, at lærerne var gode til at tage individuelle hensyn og skabe tryghed.
For Kenneth handler det også om, at det er sundt, de unge kommer lidt hjemmefra. For der sker noget, når man ikke går op og ned ad hinanden dagligt. Også på det praktiske plan.
- Før gjorde de intet i et køkken. De var bange for at få beskidte fingre. Nu gør de bare ting. Hvis der er en opgave, der skal løses, så bliver den løst, siger han med et smil.
For slet ikke at tale om de venskaber, deres børn har fået på efterskolen, og som forældrene jævnligt har glæde af, når de er på besøg. 
- Vi har fire meget forskellige unge, der har fået forskellige ting ud af at være på efterskole, for alle er blevet set som unikke, slutter de.