En efterskole for alle

Kongeådalens Efterskole har et ønske om at være efterskole for alle. Her er ikke kun plads til dem, der skal være professionelle musikere eller verdens bedste fodboldspiller.

- Jeg har hørt om elever, der er holdt op med at spille fodbold efter fodboldefterskole, fordi de pludselig ikke var de bedste længere, men hele tiden blev skubbet bagerst. Det må ikke blive tungt, tungt med tungt på. Så mangler der noget i suppen, siger Erik Bertelsen, der er lærer på Kongeådalens Efterskole.
Mange steder præger konkurrence hverdagen, og man hører om unge, der bliver stressede af det konstante konkurrencepræg. Sådan er det ikke hos os. Her handler det ikke nødvendigvis om at være bedst, men om at få lov til at være sig selv. Som menneske har man værdi, lige meget om man er god til at køre traktor eller til at skrive dansk stil.
Det betyder ikke, at man ikke bliver udfordret, når man går på Kongeådalens Efterskole. Her er nemlig udfordringer til alle. Både når det handler om at lave sovs til 80 personer, blive bedre til engelsk og forklare reglerne til en leg, så andre forstår dem. Og hvis der er noget, man rigtig gerne vil, er der en stor chance for, at det kan lade sig gøre. Man skal ikke slås om det på samme måde som mange andre steder, hvor alle vil det samme.

I mødet med unge, der er forskellig fra en selv, får man mulighed for at spejle sig i andre.

Efterskolens bredde har også en anden fordel.
- Man skal komme her, fordi man møder mange forskellige unge. Jeg synes, efterskolens ide er at møde unge, der er forskellige fra en selv. Ellers kan man lige så godt blive hjemme. Her kan man møde nogle fra et andet sted i landet, hvis forældre er skilt, en, der har mistet sin far, er bogligt svag, fra andre socialklasser, går op i fodbold og meget mere. Det må gerne gå op for en, at alle ikke skal i gymnasiet. Det er vigtigt, når man senere skal navigere i sit liv. Her er ikke kun slanke piger med langt hår og drenge med store muskler. Forskelligheden er uendelig vigtig for efterskolens ide, siger Erik.