Hvem har sagt, at arbejdsopgaver er kedelige

På Kongeådalens Efterskole er vi fælles om arbejdsopgaverne. Det betyder, at eleverne selv er med til at lave mad, dække bord, gøre rent og grave kartofler op. Det lærer man nemlig en masse af.

Anna Andresen og Nina Holst har kun gået på Kongeådalens Efterskole ganske kort. Men de har allerede opdaget, at her rykker der ikke et servicepersonale ind og klarer alle de praktiske opgaver for dem. Og det er faktisk meget rart.
- Det er meget hyggeligt engang imellem at skulle hjælpe til i køkkenet. Og vi er også fælles om rengøringen, fortæller Anna, der allerede en af de første dage prøvede at tage kartofler op.
- Vi gik sammen to og to, så vi kunne snakke sammen og lære hinanden at kende, fortæller hun, og Nina tilføjer med et grin:
- Så tog vi lige en hel mark.
Pigerne er enige om, at det var en god og anderledes måde at blive rystet sammen på.

 

Succes giver motivation

At være fælles om arbejdet handler blandt andet om ikke at lave efterskole for eleverne, men sammen med eleverne. For på Kongeådalens Efterskole har man i fællesskab ansvar for, at tingene lykkes. Og så er det godt at få nogle opgaver, som giver mening og succesoplevelser.
- Man taber sin motivation for at prøve nye ting, hvis man er mislykkedes for meget. Det at få nogle opgaver, man kan mestre, og som man kan se, giver mening, kan vække en elev og skabe motivation til også at lære andre ting, forklarer Erik Bertelsen, der er lærer på Kongeådalens Efterskole.
Og så lærer man bare noget af at arbejde sammen. Både om hinanden og om det man arbejder med. Det kræver ikke mange gange i køkkenet, før man bliver bedre til at lave mad. Og det kan forældrene også mærke, når de får deres barn hjem fra efterskole. 
- Før gjorde de intet i et køkken. De var bange for at få beskidte fingre. Nu gør de bare ting af sig selv. Er der en opgave, der skal gøres, så bliver den gjort, fortæller Kenneth og Ingelise Schmidt, der tidligere har haft deres to ældste børn på Kongeådalens Efterskole, og nu er deres to yngste af sted.
Oliver Bertelsen er glad for, at man får lov til at være med til så mange ting på efterskolen.
- Jeg kender nogle, der var på en efterskole sidste år, og de skulle kun vaske op. Vi får ikke kun den sure tjans, vi får også lov til at lave mad og lære det, siger han.
Og heldigvis er der altid hjælp at hente, når man er på en efterskole, både i køkkenet og andre steder.
- Der var en pære, der sprang ovre hos os. Men vi fik en af drengene til at ordne det for os, griner Johanne Rauschenberg.

Jeg kender nogle, der var på en efterskole sidste år, og de skulle kun vaske op. Vi får ikke kun den sure tjans, vi får også lov til at lave mad og lære det