Oplevelser og udfordringer – vi rejser for at møde kultur og natur

Som elev på Kongeådalens Efterskole kommer du på tre udlandsture i løbet af året – en vildmarkstur i Sverige, en udlandstur med fokus på action og en kulturtur til en hovedstad eller storby. Turene giver på hver deres måde masser af personlige oplevelser, viden og gode, fælles oplevelser, du kan dele med resten af efterskolen.

Vildmarkstur til Sverige

Første tur går til Sverige, hvor vi på ægte vildmarksmanér skal sejle i kano, vandre, fiske, lave mad på Trangia og i det hele taget opleve den fantastiske svenske natur – sammen.

Turen er traditionsrig og går hvert år til søområdet Immeln, Raslängen og Halen.

Vi skal undervejs rystes sammen og lære hinanden at kende, så vi alle får det bedste ud af året. Turen her er en trykkoger for det fællesskab, som du skal bidrage til resten af året. Halvdelen af skolen padler i kano, mens den anden halvdel vandrer i det kuperede klippeterræn. Halvvejs på turen mødes vi og bytter transportform, før vi vender snuden mod startdestinationen igen. Undervejs laves der mad i små grupper, hvor vi får fordelt maden og fællesgrejet ud – vi er ansvarlige for hinanden.

Kulturtur til storby

I foråret går turen til en europæisk storby for at opleve kultur og det intense storbyliv. Her er fokus på det menneskeskabte, og vi går på opdagelse i byens kulturelle verden, når vi besøger museer, går i teatret, besøger kirker og går ud og spiser. Tidligere har skolen besøgt Berlin, Paris og Prag. Sidst gik turen til Prag, hvor vi var på byrundtur, besøgte museer, operaen, teatret og var til koncert med Prags symfoniorkester.

Udlandstur med fokus på action i naturen

Vi lægger vægt på at opleve lande, som har en anderledes natur, end den vi har i Danmark, så vi kan fordybe os i den natur, vi oplever. Vi skal også udfordres fysisk og prøve grænser af i mere action-prægede aktiviteter. Vi har tidligere været på naturtur i Østrig og Frankrig, hvor den stod på svævebaner, rappelling, trætopsklatring og mange andre fantastiske oplevelser! Vi hjælper alle igennem strabadserne – uanset niveau.

Kongeådalens Efterskole er konge

Book besøg