I valgfaget Værksted dyrker du dine håndværksmæssige færdigheder.

Elsker du lugten af savsmuld og olie? Er du vild med et stort værksted med masser af værktøj? Vil du gerne kunne fremstille dit eget bord eller skab? Og vil du lære at svejse i metal og dreje i træ? Så er værkstedsvalgfagene på Kongeådalens Efterskole lige noget for dig!

Vi tager ofte udgangspunkt i forskellige praktiske opgaver på efterskolen – for eksempel mindre nybygninger, inventar og renoveringsopgaver, så du lærer at løse konkrete opgaver. Vi dyrker både de traditionelle håndværksmæssige discipliner og de innovative processer, hvor vi bearbejder råvarer til færdige produkter. Værkstedsvaægfagene kræver kloge hænder, tålmodighed og lysten til at blive udfordret på dine praktiske færdigheder.

Faciliteter

I værkstedsvalgfagene får du grundlæggende færdigheder og teknikker, så du har mulighed for at kaste dig ud i nye spændende projekter i fremtiden – også når tiden på efterskolen er ovre. Du skal lære at bruge mange forskellige værktøjer på en sikker måde, og du får øjnene op for alle de muligheder, der er i vores store værksted.

I værkstedet finder du alt udstyr til arbejdet med træ og metal; syv drejebænke, to MIG svejsere, en koldsav, en esse, en båndsav, en rundsav, en maskinhøvl og ellers diverse håndværktøj. Der er rig mulighed for at fortsætte arbejdet i fritiden, da værkstedet ikke lukkes ned, bare fordi en lærer går hjem.

“Et ord som frihed beskriver skolen rigtig godt, for vi har mange muligheder for at lave meget forskelligt, også i fritiden, hvor vi kan gøre det, der passer os.”

– Mathias

“Noget af det fedeste ved at gå på skolen er, at der er plads til alle. Der er noget for alle, og selvom man går efter én ting, så kan man også prøve andre ting og finde nye hobbyer”

– Mathias

Masser af udfordringer