Se video
Afspil video

Se en virtuel rundvisning her

Livet på skolen

Om det er duften af sure sokker fra drengenes lejlighed, bassens tunge dunken eller latteren i opholdsstuen over et kortspil, så byder hverdagen på mange fede teenage-oplevelser. For mange er det fællesskabet, der rykker. Oplevelsen af at være sammen med mange forskellige unge og skabe nye venskaber via skolens mange fællesskabende aktiviteter.

Køkken og mad

Måltiderne er en vigtig del af efterskolelivet.

Måltiderne er noget vi laver til hinanden, og noget vi deler med hinanden. Det gælder lige fra produktionen af råvarerne over fremstillingen og tilberedning af maden til selve måltidsfællesskabet.

Måltidsfællesskabet

Der serveres mad seks gange om dagen. De tre hovedmåltider og tre mellemmåltider.

Hovedmåltiderne er den vigtigste del til måltidsfællesskabet. Vi starter sammen, slutter sammen, der er tid til at få spist og til at tale om vigtigt og ligegyldigt. Mobilen er ligegyldig, da nærværet, med dem vi sidder sammen med, er i højsædet her.

Alle har et medansvar for, at måltidet bliver til et måltidsfællesskab. Det er derfor vigtigt, at alle deltager.

Maden

At producere og lave mad til andre bliver man glad af og som elev, får man lov til at være med hele vejen. Lige fra at pille kartofler op i efteråret, over syltning af egne rødbeder og bagning af morgenmadsboller til at lægge det sidste pyntende drys på inden servering.

Vi lægger vægt på at fremstille så meget af vores mad som muligt selv og mindske andelen af færdigmad.

Derudover sørger vores køkkenleder selvfølgelig for, at maden er sund og nærende under mottoet:

”Det er vigtigt, at maden er sund og nærende – det er vigtigst, at maden smager godt.”

Særlige kosthensyn

Er du vegetar eller, af religiøse eller lægelige grunde, har særlige krav til kosten, skal det aftales med skolen inden skolestart.

Jeg kender nogle, der var på en anden efterskole sidste år, og de skulle kun vaske op.
Vi får ikke kun den sure tjans, vi får også lov til at lave mad og lære det

– Oliver

Kontaktgruppe

Din kontaktgruppe er din nærmeste ‘familie’, mens du går på efterskole. I spiser sammen, snakker sammen og løser opgaver sammen.
En kontaktgruppe består af 8-10 elever og en lærer. I den første tid på skolen bruger vi en del energi på, at I lærer hinanden rigtig godt at kende i kontaktgruppen, og din kontaktlærer vil hurtigt være den lærer, der kender dig bedst.
Kontaktlæreren er også den vigtigste forbindelse mellem skolen og dine forældre og kan altid kontaktes, hvis der er spørgsmål.

De vigtigste regler

Du skal selvfølgelig behandle elever og ansatte med respekt, og vi forventer, du følger alle ansattes tilrettevisninger. Alle forventes at deltage positivt og aktivt i alle aspekter af efterskolelivet.

Overtrædelse af nogle af skolens regler kan medføre hjemsendelse. Det drejer sig om følgende:

• Vi tillader ikke alkohol, cigaretter, hash og andre stoffer under dit ophold og på rejse til og fra skolen.
  • Vi tillader ikke at man dyrker sex – drenge og piger sover hver for sig.
  • Man er i egen seng fra kl. 22.30 – 06.00

Dagsprogram

Du skal selv sørge for at komme op til tiden, så medbring et vækkeur.

06:50

Værelsesoprydning

07:20

Morgenmad. Efter morgenmad er der beskeder