Jord til Bord

Høj grad af selvforsyning

På Kongeådalens Efterskole har vi en tradition for at være mest muligt selvforsynende. Det udnytter vi i høj grad i valgfagene under Jord til Bord, hvor det, som vi tilbereder, så vidt muligt er dyrket inden for eller omkring efterskolens område.

Mad helt fra bunden

I valgfagene under Jord til Bord kan du opleve den tilfredsstillelse, det er at kunne lave sin egen mad helt fra bunden – og måske oven i købet servere den for sine kammerater på skolen. Du vil opdage, hvor stor en glæde det er at servere noget for andre, som du har gjort dig umage med – og at vide med dig selv, at du måske selv havde gravet kartoflerne op af den økologiske muld på en af efterskolens marker, inden du tilberedte dem. I det nærvær og fællesskab, der vokser ud af mødet omkring sådan et måltid, vil du finde ud af, at ”vi” og ”os” er vigtigere end ”jeg” og ”mig”.

“I ‘Landbrug’ laver vi alt markarbejde selv. Vi spise alt det vi dyrker på marken, så alt er økologisk”

– Morten

“Noget af det fedeste ved at gå på skolen er, at der er plads til alle. Der er noget for alle, og selvom man går efter én ting, så kan man også prøve andre ting og finde nye hobbyer”

– Mathias